#
  • Domů
  • Aktuality
  • Naše projekty
    • Ekonomická olympiáda
    • Mezinárodní ekonomická olympiáda
    • Ekonomické hry
  • INEV akademie
    • O INEV akademii
    • Naše kurzy
    • Financování kurzů
    • Katalog kurzů INEV akademie
    • Kalendář webinářů
    • Konference UČEKON: ocenění Ekonomický Ámos
    • Finanční vzdělávání do škol
  • Analýzy a měření
    • Analytický tým
  • O nás
    • Náš příběh
    • INEV tým
    • Napsali o nás
    • Kontakty
  • Kariéra
  • English

Prezenční kurz: Mezinárodní obchod v globálním kontextu

Datum:

čtvrtek 30. 3. od 9:00 do 16:00

Místo:

Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity - Lipová 41a, 602 00 Brno-střed

Cena:

1720 Kč, za osobu na celý webinář (8 hodin). Kurz NENÍ možné proplatit skrze šablony MŠMT.

Číslo akreditace:

Základní informace

 
  • Místo: Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity –  Lipová 41a, 602 00 Brno-střed (učebna bude upřesněna)
  • Konání kurzu: čtvrtek 30. března od 9:00 do 16:00
  • Rozsah: 8 hodin
  • Kurz je určen pro pedagogy středních škol, kteří vyučují ekonomické a podnikatelské předměty
  • Cena: 1720 Kč, za osobu na celý kurz (8 hodin). Kurz NENÍ možné proplatit skrze šablony MŠMT pro SŠ.
  • Náplň: kontext mezinárodního obchodu, aktuální trendy, klíčové instituce, tipy na aktivity ve výuce 
 
 
REGISTRACE NA KURZ ZDE

Obsah kurzu

Témata, které po webináři budete umět jednoduše vysvětlit vašim studentům při výuce ekonomiky/ekonomie a dalších ekonomicky zaměřených předmětů:

1. Principy a teorie mezinárodního obchodu (2 h) 

a) Terminologie mezinárodního obchodu 

  • Jak rozumět základním pojmům v oblasti mezinárodního obchodu? 
  • Jak formuje mezinárodní obchod vztahy mezi státy? 
  • Jaké má mezinárodní obchod dopady?

b) Stručná historie přístupů 

  • Jak se vyvíjel teoretický pohled na mezinárodní obchod? 
  • Proč je vhodné z teorií vycházet a chápat je?

c) Role MO v ekonomice 

  • Jaká je role mezinárodního obchodu v globální ekonomice? 
  • Proč je pro Českou republiku mezinárodní obchod zásadní? 
  • Jaká jsou pozitiva a negativa zapojení státu do mezinárodního obchodu? 
  • Jakým bariérám mezinárodní obchod čelí? 

Kromě odpovědí na uvedené otázky se v tomto bloku účastníci seznámí s některými aktuálními statistikami mezinárodního obchodu. Součástí bloku bude ukázka tematických aktivit do výuky na středních školách ke každému z probíraných témat. 

 

  1. 2. Principy obchodní politiky (2 h) 
  1. a) Liberalismus vs. protekcionismus 
  • Co je liberalismus, jaké jsou jeho výhody a nevýhody? 
  • Co je protekcionismus a jaké jsou jeho výhody a nevýhody? 
  • Kam aktuálně směřují ekonomiky a proč?
 
  1. b) Nástroje obchodní politiky 
  • Jakými nástroji ovlivňují státy podmínky mezinárodního obchodu? 
  • Co jsou to tarifní a netarifní nástroje obchodní politiky? 
  • Jak tyto nástroje ovlivňují situaci na trhu? 
  • K čemu slouží obchodní dohody a standardizace?
 

Kromě odpovědí na uvedené otázky se v tomto bloku účastníci seznámí s problematikou vývoje celních tarifů a zajímavostmi s oblasti tarifních i netarifních nástrojů obchodní politiky. Součástí bloku bude ukázka tematických aktivit do výuky na středních školách ke každému z probíraných témat. 

 

  

  1. 3. Klíčové instituce v MO (2 h) 
  1. a) WTO, WCO 
  • Proč je WTO nejvýznamnější organizací v oblasti mezinárodního obchodu? 
  • Jak funguje a jaká má práva vůči členským státům? 
  • Odkud pramení hlavní kritika WTO? 
  • Co je WCO a proč je tato organizace klíčová pro mezinárodní obchod?

  1. b) EU 
  • Jaké známe úrovně integrace států v oblasti mezinárodního obchodu? 
  • Jak ovlivňuje EU zapojení ČR do mezinárodního obchodu? 
  • Jaké pravomoci má výhradně EU a jaké zůstaly v kompetencích ČR? 
  • S jakými otázkami se můžeme setkat v souvislosti s měnovou unií?

  1. c) OSN a její složky

  1. d) Další instituce

Kromě odpovědí na uvedené otázky se v tomto bloku účastníci seznámí s kontextem fungování mezinárodních organizací, širšími souvislostmi a problematickými otázkami ve vztazích různých zemí. Součástí bloku bude ukázka tematických aktivit do výuky na středních školách ke každému z probíraných témat. 

 

  1. 4. Aktuální trendy a vývoj MO v kontextu Covid-19 a války na Ukrajině (2 h) 
  1. a) Jak číst statistiky a analýzy 
  • Kde najdeme užitečné podklady ke statistikám mezinárodního obchodu? 
  • Jaké jsou základní měřitelné údaje popisující mezinárodní obchod? 
  • Jak tyto údaje interpretovat?  
  • Čím a proč mohou být statistiky zkreslené?

  1. b) Role některých národních ekonomik 
  • Které ekonomiky jsou aktuálně nejsilnější? 
  • Odkud kam proudí komodity, výrobky a služby? 
  • Jakou roli hrají v mezinárodním obchodě nejméně vyspělé ekonomiky?

  1. c) Trendy v MO 
  • Jak mezinárodní obchod zasáhla pandemie Covid-19 a válka na Ukrajině? 
  • Jak podniky obecně reagují na problémy spojené s mezinárodním obchodem? 
  • Jak reagují státy a mezinárodní organizace?

Kromě odpovědí na uvedené otázky získají účastníci odkazy na důvěryhodné a komplexní statistické analýzy v oblasti mezinárodního obchodu. Součástí bloku bude ukázka tematických aktivit do výuky na středních školách ke každému z probíraných témat. 

 

 

O LEKTOROVI: Alena Šafrová Drášilová

Alena Šafrová Drášilová působí na Masarykově univerzitě v Brně jako odborná asistentka na Ekonomicko-správní fakultě. Vyučuje předměty, které se týkají podnikání a managementu. Zabývá se také výzkumem z oblasti mezinárodního managementu.

Chcete dostávat zajímavé informace z oblasti ekonomie a financí? Přihlaste se k odběru našeho newsletteru.

  • Domů
  • Aktuality
  • Naše projekty
  • INEV akademie
  • Naše kurzy
  • Kontakty
Menu
  • Domů
  • Aktuality
  • Naše projekty
  • INEV akademie
  • Naše kurzy
  • Kontakty
ADRESA:

Příčná 1892/4, 110 00 Praha

EMAIL:

[email protected]

© Institut ekonomického vzdělávání z. ú. 2021

  • Domů
  • Aktuality
  • Naše projekty
    • Ekonomická olympiáda
    • Mezinárodní ekonomická olympiáda
    • Ekonomické hry
  • INEV akademie
    • O INEV akademii
    • Naše kurzy
    • Financování kurzů
    • Katalog kurzů INEV akademie
    • Kalendář webinářů
    • Konference UČEKON: ocenění Ekonomický Ámos
    • Finanční vzdělávání do škol
  • Analýzy a měření
    • Analytický tým
  • O nás
    • Náš příběh
    • INEV tým
    • Napsali o nás
    • Kontakty
  • Kariéra

Co hledáte?